محاسبه آن لاین تراکم ساختمانی

محاسبه آن لاین تراکم ساختمانی

این طور نیست که ما تصور کنیم هر میزان که مایلیم و به هر تعداد طبقه که می خواهیم، در ملک خود می توانیم اقدام به ساخت و ساز کنیم. بلکه لازم است قبل از شروع به ساخت و ساز از تراکم ملک خود خبر داشته باشیم و پس از گرفتن پروانه ساختمانی، اقدام به ساخت نماییم (وفق قانون شهرداری ها).

با توجه به اینکه ما با طیف متفاوتی از خوانندگان روبرو هستیم، و برای امکان بهره برداری همه افراد از آن، مفاهیمی که شاید برای برخی افراد خیلی بدیهی به نظر برسد، نیز شرح داده شده است.

1- تعاریف

1-1- تعریف تراکم

تراکم ساختمانی هر ملک که در عرف به آن “تراکم شهرداری” نیز می گویند و معادل انگلیسی آن Floor area ratio است، عبارت است از نسبت حاصل از تقسیم سطح زیربنای کل ساختمان (غیر از پیلوت و پارکینگ) بر کل مساحت زمین.

علت اینکه به این مفهوم, “تراکم شهرداری” می گویند به این خاطر است که: تراکم هر ملک را شهرداری به مالک اعلام می کند. در اصل تراکم املاک دست شهرداری است (شهرداری به عنوان طرح های تفصیلی شهر). همانطور که تجارتی بودن یا نبودن یک ملک به دست شهرداری است و نه ارگان دیگری.

2-1-سطح اشغال مجاز

سطح اشغال مجاز، جزئی از اعلام ضابطه یک ملک است و به شما اعلام می دارد که چند درصد از مساحت زمین خود را می توانید به زیربنا تبدیل کنید.

2- محاسبات آن لاین تراکم در شهرهای کشور

نحوه محاسبه تراکم ساختمانی تقریبا در تمام کشور یکی است. البته تفاوت هایی دارد و ممکن در شهری، شهرداری آن شهر فضایی را به عنوان فضای تراکمی در نظر بگیرد و در شهر دیگری این مورد نباشد. مثلا انباری در همکف.

بهرحال به صورت تقریبی اما با دقت قابل قبولی از لینک زیر می توانید میزان تراکم ساختمانی ملک خویش را محاسبه نمایید:

5/5 - (7 امتیاز)
مطالب مرتبط